Keputusan Kes Aminulrasyid : Koperal Jenain Bersalah


Mata Upadate -

Keputusan Kes Aminulrasyid : Koperal Jenain Bersalah

Terkejut pun ada dengan keputusan kes ni. Kesian pun ada dengan polis yang disabitkan ni. Bukan sengaja sengaja dia nak tembak budak ni.Nasib la 5tahun ja hukuman.  Mungkin orang akan cakap ‘padan muka’ pada polis ni, tapi aku rasa kesian pun ada dengan dia .Sebab…ada laa. Aku tau la jugak cerita cerita kes ni sebab kakak aku salah seorang peguam yang terlibat dengan kes ni. Ada jugak harini dia ajak aku ke mahkamah dengar keputusan mahkamah tapi tak sempat pulak sebab ada taklimat . Rugikk .Tak pernah masuk mahkamah lagi. Kes besar camni plak kan..(gila jakun.haha)

Entry berkaitan kes Aminulrasyid sebelum ini : TERKINI!!KISAH SEBENAR APA YANG TERJADI PADA MALAM AMINULRASYID DITEMBAK


SHAH ALAM, 15 Sept — Koperal Jenain Subi didapati bersalah menyebabkan kematian pelajar Aminulrasyid Amzah akhir April tahun lalu, kes yang menarik perhatian seluruh negara mengenai soal pematuhan peraturan oleh anggota pasukan keselamatan sendiri.

Dalam keputusannya hari ini, Hakim Latifah Mohd Tahar memutuskan bahawa penggunaan senjata oleh Jenain, yang berakhir dengan 21 tembakan, satu tindakan keterlaluan dan tidak wajar untuk menghentikan kereta yang dipandu oleh Aminulrasyid.

Anggota polis itu dikenakan hukuman penjara lima tahun oleh Mahkamah Sesyen.

Latifah membuat keputusan itu selepas berpuas hati bahawa pembelaan gagal menimbulkan keraguan munasabah terhadap kes pendakwaan.

Jenain, 48, didakwa melakukan kesalahan itu antara 1.10 pagi dan 2 pagi pada 26 April 2010 di Jalan Tarian 11/2, Seksyen 11 di sini.

Kesalahan mengikut Seksyen 304 (a) Kanun Keseksaan itu memperuntukkan hukuman penjara sehingga 30 tahun dan boleh dikenakan denda.

Kes kematian Aminulrasyid, 15, mendapat liputan meluas dan kecaman masyarakat selepas remaja itu mati terkena tembakan di kepalanya ketika dikejar anggota peronda yang sebelum itu mengarahkan dia yang memandu kereta Proton Iswara, berhenti.

Seramai 39 saksi pendakwaan dan tiga saksi pembelaan dipanggil memberi keterangan sepanjang perbicaraan.

Nasib la 304 dan bukan 302. Kalau tak , ke tali gantung la jawabnya.

baiklah teman ... itulah postingan saya tentang Keputusan Kes Aminulrasyid : Koperal Jenain Bersalah semoga teman sekalian terpuaskan dan jangan lupa untuk cari lagi untuk postingan yang serupa di sebelah kiri ^_^ tetap jaga Mata untuk selalu Update ^_^